Brf Storsatsar på laddboxar för elbil

 
Per Aspegren, Vice Ordförande i Brf Västermalm Atrium tror att efterfrågan på laddstatioer för elbil kommer att öka stort inom fem år.

 " Det är som med smartphones, 2007 hade ingen en smartphone och 2012 hade alla." 


- Jag är övertygad om att det kommer att bli likadant med elbilar. Vi kommer inte att hinna med om vi ska vänta med att göra det när ”alla” vill, säger Per Aspegren.  


Per är vice ordförande och kassör i bostadsrättsföreningen Västermalms Atrium på Kungsholmen i Stockholm. Föreningen är nystartad, i ett nybyggt hus och många av medlemmarna är unga och är positiva till den här typen av investeringar.

Föreningens styrelse tog beslutet, efter att ha ”hört runt” med medlemmarna hur inställningen var. Beslutet är en driftsfråga som handlar om att öka intäkterna för föreningen, men också se till att man ”hänger med i konkurrensen”. 

- Allt annat lika så väljer man nog hellre att köpa en lägenhet om det finns garageplats till din bil och då är du nog också beredd att betala lite mer för lägenheten, säger Per Aspegren.

Elbilsladdning ger konkurrensfördel


Idag är 15 - 20 procent av garageplatserna outhyrda. Dels är det många i innerstan som väljer att inte skaffa bil, dels är det billigare att stå på gatan med boendeparkering än i garaget. Men här ger laddstationerna en klar konkurrensfördel. 

- Det kan vara värt att leta plats på gatan om du har en vanlig bil. Men när allt fler har en hybrid eller elbil så kommer det vara mycket svårare att hitta en plats med laddstation på gatan. Då kommer våra garageplatser där du kan ladda din bil över natten bli väldigt åtråvärda, säger Per Aspegren.
Styrelsen hade redan börjat ta in offerter på laddboxar från olika leverantörer när erbjudandet kom från AdEx och deras samarbetspartner Eways. 

- Eways hade en bättre offert än de andra vi hade tagit fram, så beslutet var enkelt. Dessutom är det en fördel att vår tekniska förvaltare också har hand om servicen av laddstationerna. För oss i styrelsen är det enklare och bättre om driftansvar och service ligger på så få parter som möjligt, säger Per Aspegren. 



Med AdEx lösning kan medlemmarna felanmäla eventuella driftstopp i laddboxarna till sin vanliga felanmälan och kostnaden för förbrukningen kommer på deras vanliga hyresavi.

Mycket talar för en ökad efterfrågan på elbilar


Per Aspegren menar att det finns kraftiga incitament för att skaffa elbil eller elhybrid. Förmånsvärdet för de som har tjänstebil blir nästan halverat. Dessutom är det på gång med miljözoner i innerstan där det ska bli förbjudet att köra med dieselbilar t.ex. Inom 5 år tror han att det kommer att vara väldigt vanligt att köra med en elbil eller hybrid.

-Vi passade på att göra en större investering nu, istället för att hålla på och ”dutta”. Det är också troligt att vi inom 2 år kanske köper till ytterligare 20 laddstationer. Med investeringsstödet Klimatklivet blir halva kostnaden subventionerad och med ökade hyresintäkter så räknar vi med att investeringen har betalat tillbaka sig på ca 4 år, säger Per Aspegren.

-Garaget är en viktig intäktskälla för föreningen och det är viktigt att få en större andel av garageplatserna uthyrda. Om fyra till fem år kommer laddstationerna också göra skillnad för lägenhetsvärdet, menar Per Aspegren.


Fem anledningar att fixa laddplats!


1. Användandet av elbilar ökar och fler behöver ladda elbilen.

Användandet av elbilar ökar och den bästa laddplatsen är bilens ordinarie parkeringsplats. Att ladda vid hemmet är säkert och bekvämt.


2. Ingen avancerad installation

Det som behövs är framdragning av el och installation av en laddbox. Arbetet utförs av en certifierad elinstallatör och är inte avancerat. Det är viktigt att kolla med sitt nätbolag att det finns tillräckligt med ledig effekt i fastigheten och/eller i området.


3. Statliga pengar kan betala halva kostnaden. 

Priset för en laddbox i garage är cirka 5 000 -12 000 kr och installationen 
cirka 2000 - 6 000 kr. Ekonomiskt stöd går att söka för halva investeringskostnaden genom Naturvårdsverkets satsning ”Klimatklivet”. Den första ansökningstiden har gått ut, men nästa ansökningsomgång öppnar den 8e oktober.


4. Flera föreningar har laddplatser

Allt fler bostadsrättsföreningar fixar laddplatser. Intresset är nu stort från de boende och många föreningar planerar en utbyggnad av fler laddplatser. 

 
5. Ökar försäljningspriset på lägenheterna. 

En förening med laddplatser är attraktiv för potentiella lägenhetsköpare. Flera fastighetsmäklare bekräftar att det ger ökat intresse vid försäljning.